شکر به عنوان یکی از عناصر اصلی در تهیه فرآورده های قنادی و دسرها کاربرد داشته و برای شیرین کردن ماده غذایی استفاده می‌شود، منشأ گیاهی دارد و در واقع از نیشکر و یا چغندر قند به دست می‌آید.

از زمانی که محصولات شکر گسترده شد، مصرف آن به میزان 20 درصد افزایش یافته است. در رستوران‌ها و مجالس انواع نوشیدنی‌های شیرین، بستنی، شیرینی و شکلات سرو شده که در آن‌ها استفاده چشمگیر از شکر محسوس است.

طبق مطالعات انجام شده، اثرات شکر بر چاقی، بیماری‌های قلبی، دیابت، پوسیدگی دندان و... مورد بررسی قرار گرفته است. لازم به ذکر است که شکر های مقوی و مغذی را فقط سوپر مارکت اینترنتی شهر 24 عرضه می کند!

شکر قهوه ای 600 گرمی قندانه

بر اساس نظر انجمن شکر در آمریکا هر گرم شکر معادل یک گرم کربوهیدرات یا پروتئین یعنی چهار کالری انرژی تولید می‌کند، با این تفاوت که شکر غذا نیست بلکه به غذا افزوده شده و با غلظت بالاتری استفاده می‌شود. (هر یک پیمانه 4 گرمی شکر 16 کالری دارد) معمولاً غذاهای شیرین چون اغلب با چربی همراه می‌باشند، کالری بالایی دارند و در نتیجه مصرف آن‌ها باعث افزایش وزن به ویژه تجمع چربی‌ها در ناحیه شکم شده و با سایر خطرات همراه است.
همچنین مصرف زیاد قند و شکر، مقدار انسولین خون را افزایش داده و منجر به افزایش ذخیره کربوهیدرات و چربی در بدن می‌شود. به عنوان یک اصل برای جلوگیری از چاقی مصرف غذاها با دانسیته کالریکی پایین توصیه می‌شود. زیرا علاوه بر ارزان و در دسترس بودن از ازدیاد وزن نیز جلوگیری می‌کند. از طرفی تغییرات وزن با تغییرات سن و جنس نیز مرتبط است. برای مثال میزان فعالیت انسان با افزایش سن کمتر می‌شود و در نتیجه دریافت کالری باید محدود گردد.

به طور کلی اگر میزان کالری ماده غذایی مد نظر قرار گیرد مصرف شکر، به اندازه‌ی ایجاد طعم و مزه دل‌پذیر در ذائقه، مانعی ندارد.